V listopadu 2023 Google s ohledem na unijní legislativu rozšířil svůj Consent Mode o dva nové parametry: ad_user_data a ad_personalization. První parametr umožňuje udělení souhlasu s odesíláním uživatelských dat pro marketingové účely, druhý ovlivňuje souhlas s personalizovanou reklamou.
Provozovatelé webů měli 3 měsíce na implementaci a od března 2024 Google pro plnou funkcionalitu v Google Analytics a Google Ads začal nasazení Consent Mode v2, případně obdobné formy opt-in souhlasu, vyžadovat.
Proč o tom píšu na konci roku 2024
Je to prosté – i ve druhé polovině letošního roku jsem se na klientských webech opakovaně setkával s nesprávně nastaveným Consent Mode nebo dokonce se sledováním a cílením reklamy bez nutného uživatelského souhlasu, který vyžaduje (nejen) unijní legislativa. A to i přesto, že v některých případech se o nastavení souhlasu, analytiku i reklamu starají reklamní agentury.
Co se stane, když nebudete mít správně nastavené souhlasy
V první řadě je potřeba říct, že Consent Mode není jediná možnost, jak správné nastavení souhlasu zajistit a jak v souladu s podmínkami Google i unijní legislativy posílat do různých analytických a marketingových nástrojů data o uživatelích a jejich interakcích.
Pro splnění požadavků Google, jiných subjektů i zákona stačí i to, když dané analytické nebo marketingové skripty spustíte až poté, kdy uživatel potřebné souhlasy udělí.
Pokud ale nemáte správně nastavený Consent Mode v2, nebo spouštíte analytické a marketingové skripty bez potřebného souhlasu, může dojít dříve nebo později k některé z následujících situací:
- přijdete o některá cenná data v Google Analytics, zejména modelování publika, pomocí kterého Google díky strojovému učení dopočítává analytická data pro uživatele, kteří neudělili souhlas s analytikou,
- přijdete o možnost remarketingu a/nebo
- si na vás smlsne Úřad pro ochranu osobních údajů případně jiný dozorčí orgán.
Jak ověřit, že máte vše správně nastavené
Za jednu z nejpraktičtějších možností považuji použití Preview módu v Google Tag Manageru (GTM), tedy pokud ho využíváte.
Na něm si to i ukážeme:
- V první řadě si nainstalujte do svého webového prohlížeče rozšíření Tag Assistant Companion a ujistěte se, že máte pro daný web vypnutý AdBlock nebo jiné blokátory.
- Otevřete v Google Tag Manageru kontejner, přes který máte na webu nasazené GA4 a ostatní služby, ve vybraném Pracovním prostoru přejděte do sekce Značky a klikněte na tlačítko Náhled vpravo nahoře.
- Na následující obrazovce, která se otevře v nové záložce internetového prohlížeče, zadejte adresu webu, který chcete prověřit, a klikněte na Propojit.
- Nyní se otevře Google Tag Assistantu a vámi zadané adresy URL v nové záložce. Přepněte zpět na záložku Google Tag Assistantu, kde byste měli v případě aktivované analytiky měli vidět záznam událostí.
- Otevřete událost Zobrazení stránky (Page View). Ve vyskakovacím okně byste měli vidět různé parametry, které byly společně s událostí do GA4 odeslány. Zajímá nás parametr gcs (Stav souhlasu s používáním cookies), jehož hodnota by měla být:
- G111 v případě, že uživatel udělil souhlasy potřebné pro GA4 i Google Ads,
- G100 v případě, že uživatel neudělil žádný souhlas,
- G101 v případě, že uživatel umožnil měření Google Analytics, ale nikoliv s Marketingem a
- G110 v případě udělení souhlasu s marketingem, ale nikoliv s analytikou.
- Otestujte různé varianty souhlasů a návazné hodnoty parametru gcs.
- Pro jistotu můžete v Tag Assistantu zkontrolovat i záložku Souhlas a ujistit se, že data v Assistantu odpovídají uděleným souhlasům.
Pokud hodnoty parametru gcs neodpovídají uděleným souhlasům, nebo pokud nevidíte v Google Tag Assistantu žádné události (zejména Zobrazení stránky), ani bez souhlasu, ani s ním, obraťte se na svého správce GTM nebo dodavatele webu. Jedná se o chybu.
Případně se můžete obrátit na mě. 🙂
Jak zlepšit kvalitu měření bez udělení souhlasu
Velkou výhodou správně nastaveného Consent Mode v2 je možnost sledovat návštěvnost a interakce návštěvníků i bez udělení souhlasu. Pokud máte v konfiguraci povolený parametr url_passthrough, začnou se do adresy webu propisovat speciální parametry, které umožní omezené měření bez využití cookies, tedy v tzv. cookieless módu.
Různé unijní státy, různá pravidla
Cookieless mód umožní získat zpět část dat, o která jsme od platnosti GDPR přišli. Ale pozor – v některých státech EU je vyžadován souhlas návštěvníka s jakýmkoliv měřením, ne jen s klasickým měřením pomocí cookies. V Česku a na Slovensku by to neměl být problém, ačkoliv judikatura zatím k dispozici není, ale v zemích jako Německo, Rakousko nebo třeba Francie potřebujete souhlas vždy.